· seo · 7 min. leestijd
Zoekwoorden analyseren en hogerop komen in Google! (5 stappen)
In dit artikel nemen we je mee bij het analyseren van zoektermen en het gebruik daarvan in onze SEO strategie. Met als doel om hogerop in Google te komen.
Het analyseren van de zoekwoorden is vaak de start van het SEO-proof maken van een website of pagina om hogerop te komen in Google. Dit dient als basis voor je SEO strategie. Je kunt namelijk wel een pagina SEO-proof maken qua performance en inhoudelijk juiste teksten, maar als deze teksten niet de woorden bevatten die bezoekers intypen in de zoekmachines, wordt je alsnog niet gevonden.
- Stap 1: Begrijp je doelgroep
- Stap 2: De maandelijkse zoekvolumes achterhalen
- Stap 3: De concurrentie achterhalen op de gekozen zoekwoorden
- Stap 4: De KEI (Keyword Effectiveness Index) berekenen
- Stap 5: Intentie van het zoekwoord
Stap 1: Begrijp je doelgroep.
Allereerst is het belangrijk om in de huid van je doelgroep te kruipen. Op welke zoektermen zoeken ze om op jou website terecht te komen. Meestal zijn er altijd wel een paar zoektermen die je zelf al kunt verzinnen. Laten we dat ook even doen voor de website van WebhostinGuru:
Eigen input
- Website laten maken
- Hosting van je website
- Website beheer uitbesteden
- Volledige ontzorging van een website
- Wordpress websites
- Vindbaarheid vergroten van je website
Dit zijn een aantal zoektermen die ik denk dat gebruikers zullen gaan intypen. Idealiter komen ze bij de site van Magick Media uit als ze dat gaan doen. Mocht je het moeilijk vinden om deze input te bepalen, kijk dan op de website die je wilt optimaliseren en bekijk de diensten of producten die daar op te vinden zijn. Ook kun je altijd met de eigenaar gaan praten van de website, als het niet jouw website is. Een andere mogelijkheid is om een zoekwoord in te typen bij de tool KWfinder. Hier krijg je suggesties welke zoekwoorden je nog meer kunt gebruiken.
Als deze lijst compleet is, gaan we altijd even kijken op de pagina’s van de concurrentie. Om te zien welke titels zij gebruiken voor hun pagina’s. Dit dient ook als inspiratie voor ons zoekwoord onderzoek. Een handige manier om dit snel te doen is door ‘site:domeinnaam-van-je-concurrent.nl’ in te typen in de browser:
tekst gaat verder onder de afbeelding.
In dit geval vullen we ons zoekwoorden onderzoek dus aan:
Concurrentie
- Goedkoop website laten maken
- Crawlen
Als laatste manier om inspiratie op te doen om meer zoekwoorden te ontdekken, kun je ook synoniemen gebruiken. Zo krijg je meer variatie in je zoekwoorden.
Stap 2: De maandelijkse zoekvolumes achterhalen
Wij gebruiken een tool als SERanking om de zoekvolumes te achterhalen. Dit is echter wel een betaalde tool, maar uit onze ervaring blijkt dat deze tool een nauwkeuriger beeld geeft van zoekvolumes dan bijvoorbeeld een gratis tool als zoekwoord.nl.
In bovenstaand voorbeeld wordt er dus gemiddeld 6600 keer per maand op ‘Website laten maken’ gezocht in een browser. Dit getal nemen we dus mee in ons onderzoek en ook voor de andere woorden zoeken we de zoekvolumes:
Zoekterm | Zoekvolumes |
---|---|
Website laten maken | 6600 |
Hosting van je website | 10 |
Website beheer uitbesteden | 30 |
Volledige ontzorging van een website | 0 |
Wordpress website laten maken | 1000 |
Wordpress website maken | 2900 |
Webshop laten maken | 1000 |
Vindbaarheid website | 50 |
Goedkoop website laten maken | 480 |
Crawlen | 90 |
Nu zou je kunnen zeggen; ik sorteer deze zoekwoorden op zoekvolume en richt mij op de zoekterm met de hoogste score. Dat lijkt inderdaad voor de hand te liggen, maar hierbij vergeten we nog een belangrijke stap.
Stap 3: De concurrentie achterhalen op de gekozen zoekwoorden
Er zijn natuurlijk ook nog andere sites die op deze zoekwoorden willen scoren. Het is dus van belang dat je dit inzichtelijk maakt. Het kan namelijk slim zijn om je op zoekwoorden met iets minder zoekvolume te richten, maar met een stuk minder concurrentie. We bepalen onze concurrentie op 3 verschillende punten, namelijk:
-
Hoeveel concurrenten (andere webpagina’s) hebben het zoekwoord in de ‘title’. Dit kunnen we achterhalen door het volgende in te typen in Google: ‘allintitle:<je zoekwoord>’ Hier zien we dus dat er 20.700 andere pagina’s zijn met het zoekwoord ‘Website laten maken’ in de titel. Zulke aantallen kan het lastig maken om op de nummer 1 van de zoekresultaten te komen.
-
Naast de title, willen we ook kijken hoeveel andere pagina’s de zoekterm in hun url hebben. De url is namelijk ook een van de factoren waar google de zoektermen in zoekt. Dit doen we door ‘allinurl:<je zoekwoord>’ in te typen in de zoekbalk van je browser.
-
Als laatst optie kijken we hoeveel pagina’s de zoekterm in hun ‘anchor’ tag hebben staan. Dit is de tekst van een link op een pagina. Dit doen we door te zoeken naar ‘allinanchor:<je zoekwoord> Deze getallen willen we ook toevoegen aan ons onderzoek. Zodat we deze in de volgende stap kunnen gebruiken bij de berekening om te bepalen wat de beste zoekwoorden zijn om ons op te gaan focussen.
Zoekterm | Zoekvolumes | Allintitle | Allinurl | Allinanchor |
---|---|---|---|---|
Website laten maken | 6600 | 20700 | 14000 | 259000 |
Hosting van je website | 10 | 71 | 126 | 985000 |
Website beheer uitbesteden | 30 | 29 | 10 | 3950 |
Volledige ontzorging van een website | 0 | 2 | 0 | 3 |
Wordpress website laten maken | 1000 | 135 | 29 | 3170 |
Wordpress website maken | 2900 | 3330 | 1890 | 93700 |
Webshop laten maken | 1000 | 4520 | 3850 | 26200 |
Vindbaarheid website | 50 | 312 | 294 | 2370 |
Goedkoop website laten maken | 480 | 528 | 166 | 27500 |
Crawlen | 90 | 902 | 822 | 2180 |
Stap 4: De KEI (Keyword Effectiveness Index) berekenen
Om te bepalen of een zoekwoord veel waarde heeft, delen we het zoekvolume door de concurrentie. Daar komt de KEI uit. Omdat we op 3 verschillende manier de concurrentie berekenen, doen we dat als volgt. We nemen de zoekterm ‘Website laten maken’ van hierboven als voorbeeld:
- Het zoekvolume / concurrentie Title = KEI Title
- Het zoekvolume / concurrentie Url = KEI Url
- Het zoekvolume / concurrentie Anchor = KEI Anchor
Hierna tellen we alle drie de uitkomsten bij elkaar op en delen we het door drie, om een gemiddelde KEI te krijgen. Deze KEI gebruiken we uiteindelijk bij de vergelijking met andere zoekwoorden. Bv. 0,32 + 0,47 + 0,02 = 0,81 / 3 = 0,27. De KEI van ‘Website laten maken’ is dus 0,27. Als je dit ook voor de overige zoekwoorden doet en dan de uiteindelijke KEI sorteert van hoog naar laag, krijg je deze uitkomst:
Zoekterm | Zoekvolumes | Allintitle | Allinurl | Allinanchor | KEI |
---|---|---|---|---|---|
Wordpress website laten maken | 1000 | 135 | 29 | 3170 | 14,07 |
Website beheer uitbesteden | 30 | 29 | 10 | 3950 | 1,35 |
Goedkoop website laten maken | 480 | 528 | 166 | 27500 | 1,27 |
Wordpress website maken | 2900 | 3330 | 1890 | 93700 | 0,81 |
Website laten maken | 6600 | 20700 | 14000 | 259000 | 0,27 |
Webshop laten maken | 1000 | 4520 | 3850 | 26200 | 0,17 |
Vindbaarheid website | 50 | 312 | 294 | 2370 | 0,12 |
Crawlen | 90 | 902 | 822 | 2180 | 0,08 |
Hosting van je website | 10 | 71 | 126 | 985000 | 0,07 |
Volledige ontzorging van een website | 0 | 2 | 0 | 3 | 0,00 |
Eigenlijk is elke KEI boven de 1 de moeite waard om te gebruiken als zoekterm. Hoe hoger hoe beter natuurlijk. In ons geval hebben we ervoor gekozen om de zoekterm ‘Goedkoop website laten maken’ te gebruiken op onze homepagina. De ander twee zoektermen (‘Wordpress website laten maken’ & ‘Website beheer uitbesteden’) gaan wij zeker ook gebruiken in de toekomst, door daar bijvoorbeeld een blogpost over te schrijven. Zo hopen we dat deze blogposts gevonden gaan worden, het liefst zo hoog mogelijk in de zoekresultaten.
Stap 5: Intentie van het zoekwoord
Nadat we de KEI hebben bepaald, weet je in principe welke zoekwoorden het meeste zin hebben om te gaan gebruiken. Echter is de KEI score niet 100% leidend. De intentie van het zoekwoord speelt bijvoorbeeld ook een belangrijke rol. Als je bijvoorbeeld een blog schrijft over ‘Wordpress website maken’, waarin je intentie is om een Wordpress website te verkopen, dan heb je een commerciële intentie. De intentie van de bezoeker is echter om een informatief stukje te lezen over ‘Wordpress website maken’. De kans is namelijk groot dat de zoeker zelf de Wordpress website wilt gaan maken en dus geen partij zoekt die het voor hem of haar kan gaan doen. Google heeft vaak door wat de zoekintenties zijn van zijn gebruikers. In dit geval zal Google dus eerder een website tonen die informatieve content bevat in plaatst van jouw commerciële content.
Wil je toch deze commerciële blog plaatsen? Dan kan één woord toevoegen aan de focusterm al een verschil maken. Als je de focusterm ‘Wordpress website laten maken’ gebruikt, dan ziet Google dat als een andere intentie. Een gebruiker die hier namelijk op zoekt in Google, zoekt naar alle waarschijnlijkheid een partij die voor hem of haar een website kan maken. Dit snapt Google ook en dan zal je blogpost wel kans maken om bovenaan te komen!
Dit was de laatste stap die wij uitvoeren om ons zoekwoorden te analyseren. Veel succes met het bepalen op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden. Mocht je toch nog hulp nodig hebben bij het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek of wil je dit aan ons uitbesteden? Neem dan contact met ons op!